Mindfulness

Voor iedereen

Mindfulness is voor iedereen die kwaliteit aan het leven wil toevoegen door bewuster om te gaan met de wisselvalligheden van het leven. Door het oefenen in aandacht geven (opmerkzaamheid) ga je begrijpen hoe je als mens in elkaar zit en hoe je op een vaardige(r) manier om kunt gaan met alles dat je tegen komt in je leven.
Je wordt je bewust van mentale en fysieke verschijnselen in jezelf. Hoe werkt jouw automatische piloot? Wat gebeurt er met je als je druk ervaart? Het is een proces van thuiskomen bij wat zich hier en nu in of aan je voordoet. Het geeft je rust en helderheid. Ook als het leven je de rust even niet gunt, geeft mindfulness je de vrijheid goed om te gaan met de onrust, zonder jezelf hierin te verliezen.

Ontstaan van mindfulness

Grondlegger van mindfulness is Jon Kabat-Zinn. Als hoogleraar en moleculair bioloog was hij verbonden aan de Universiteit van Massachusetts. In 1979 ontwikkelde hij voor uitbehandelde patiënten met chronische klachten (ziekte, vermoeidheid, burn-out, pijn) de 8-weekse Mindfulness training. De training bleek enorm succesvol. Deelnemers hadden na afloop minder pijn, konden hier beter mee omgaan en waren energieker en gelukkiger.

1.000-en volgden de training

In Nederland is er veel belangstelling voor het programma. Het wordt binnen de gezondheidszorg veel aangeboden als aanvulling op bestaande behandelingen. Maar ook daarbuiten is de training populair. Mindfulness geeft diepte en authenticiteit aan je leven en stelt je in staat levensdoelen te bereiken. Inmiddels hebben vele duizenden mensen de training gevolgd, met verschillende achtergronden en redenen.

 

Wetenschappelijk onderzoek

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness. Voor steeds meer verschillende doelgroepen wordt mindfulness erkent als behandelmethode. Maar ook voor gezonde individuen is onderzocht en aangetoond dat mindfulness de kwaliteit van leven kan verbeteren.

Mindfulness zorgt voor meer rust, grotere opmerkzaamheid, minder stress, minder angst, meer zelfvertrouwen, meer zelfkennis en meer creativiteit.

Werkzame factoren

Voor veel mensen is de bewijsbaarheid van de training erg belangrijk. Doordat er veel onderzoek is gepubliceerd weten we heel goed wat de werkzame factoren zijn. Je leert in de training een specifieke techniek van aandacht geven, maar de training biedt meer dan dat. Door mindfulness kun je de stilte in jezelf vergroten. Mediteren is geen hoofdelijke activiteit, mediteren doe je ook vanuit het hart.

Met stilte bedoel ik de rust of ontspanning die meditatie je kan bieden. In meditatie doe je iets wat je op geen ander moment van de dag doet, je bent non-reactief aanwezig en observeert. In meditatie leer je accepterend en ademend aanwezig zijn in dit moment.

Met mediteren vanuit het hart bedoel ik de vriendelijkheid en de liefde die je op jezelf kunt richten. Het is de zelfcompassie waarmee je je ervaringen tegemoet treedt. Kun je met deze mildheid naar jezelf kijken?
Verzachten, ruimte maken en daadwerkelijk contact maken. Dat is wat je leert in de mindfulnesstraining.